همه چی اینجا پیدا میشه

کلیه مطالب برتر جهان

همه چی اینجا پیدا میشه

کلیه مطالب برتر جهان

همه چی اینجا پیدا میشه

برترین مطالب از سراسر جهان

  • ۰
  • ۰

پرسش : تفاوت شرط فعل و شرط نتیجه چیست؟
شرط نتیجه یعنی اثر حقوقی یک عقد یا یک ایقاع ضمن یک عقد یا یک ایقاع دیگر شرط شود بنابراین شرط نتیجه ۴ حالت دارد :
عقد ضمن عقد : مثلا خانه ام را فروختم ۱۰۰ هزار تومان به شرط آنکه وکیا من باشی
ایقاع ضمن عقد: مثلا من تو را ابرا کردم به شرط اینکه وکیل من باشی
عقد ضمن ایقاع: مثلا خانه ام را به تو فروختم به شرط اینکه از دینی که به تو دارم بری باشم
ایقاع ضمن ایقاع: مثلا تو را بری کردم به شرط اینکه علی از دینی که به تو دارد بری باشد
شرط فعل ماهیتا تعهد است و میتواند مثبت یا منفی باشد و مادی یا حقوقی باشدو ۴ حالت دارد:
تعهد به انجام عمل حقوقی: مثلا خانه ام را به تو فروختم به شرط اینکه وکیل من بشوی
تعهد به عدم انجام عمل حقوقی: مثلا زمین را فروختم به تو به شرط اینکه به حسن نفروشی
شرط فعل مادی منفی: مثلا تعهد به عدم انجام کار مثلا زمینم را به تو فروختم به شرط اینکه بیش از دو طبقه نسازی
تعهد به انجام عمل مادی: مثلا زمین را به تو فروختم به شرط اینکه اتومبیلم را تعمیر کنی

فرق بین شرط فعل و شرط نتیجه ، تفاوت شرط فعل و شرط نتیجه
در شرط نتیجه اثر حقوقی به محض اشتراط حاصل میشود در حالی که در شرط فعل آن نتیجه بعدا می آید
شرط نتیجه حتما باید عمل حقوقی باشد در حالیکه شرط فعل میتواند مادی یا حقوقی باشد
عمل حقوقی تشریفاتی نمیتواند شرط نتیجه باشد ولی میتواند شرط فعل باشد.

نویسنده : کارشناس حقوقی ، زهرا رنجبر

برگرفته از مقالات تیم وکلای موسسه حقوقی حامی داگستر ساعد لطفا در صورت سوال در مورد این مطلب و یا نیاز به مشاوره حقوقی با موسسه حقوقی حامی داگستر ساعد در تماس باشید حل مشکلات شما افتخار ماست.

https://www.legalserviceslink.com/attorneys-view/AliYaghoobi

 

  • ۹۸/۰۹/۳۰
  • فرشاد یعقوبی

نظرات (۱)

  • تبلیغات رایگان
  • ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی