همه چی اینجا پیدا میشه

کلیه مطالب برتر جهان

همه چی اینجا پیدا میشه

کلیه مطالب برتر جهان

همه چی اینجا پیدا میشه

برترین مطالب از سراسر جهان

  • ۰
  • ۰

انفجار پرتوهای گاما از قدرتمندترین انفجارهای جهان است و بیشترین انرژی خود را در پرتوهای گاما ساطع می کنند ، نوری که بسیار پر انرژی تر از نور مرئی است که ما با چشمانمان میبینیم!!تلسکوپ هابل موفق به مشاهده درخشان ترین نور جهان شده است ..

در ژانویه سال 2019 ، یک انفجار،  پرتوهای گاما بسیار روشن و طولانی (GRB) توسط مجموعه ای از تلسکوپ ها ، از جمله تلسکوپ های سویفت و فرمی ناسا ، و همچنین توسط تلسکوپ های بزرگ هواشناسی گاما تصویربرداری (Cherenkov (MAGIC با نام GRB 190114C مشاهده شد.

درخشان ترین نور جهان
درخشان ترین نور جهان

برخی از نورهای کشف شده از جسم بیشترین انرژی را که تا به حال بشر مشاهده کرده است داشتند: 1 ترا الکترون ولت (TeV) – تقریباً یک تریلیون برابر انرژی بیشتر برای هر فوتون نسبت به نور مرئی و به عبارتی یک تریلیون بار از انرژی قابل رویت برای چشم انسان بزرگتر بوده است!

دانشمندان مدتهاست در تلاشند چنین میزان انتشار انرژی بسیار زیاد را از GRB مشاهده کنند ، بنابراین این تشخیص به عنوان یک نقطه عطف در اخترفیزیک پرانرژی محسوب می شود.

مشاهدات قبلی نشان می دهد که برای دستیابی به این انرژی ، مواد باید از یک ستاره در حال سقوط با سرعت %99.999 منتشر شوند. این ماده سپس از طریق گازی که ستاره را احاطه کرده است مجبور  و باعث ایجاد شوک می شود که باعث ایجاد انفجار اشعه گاما می شود. برای اولین بار ، دانشمندان پرتوهای گاما بسیار پر انرژی را از این انفجار خاص مشاهده کرده اند.

درخشان ترین نور جهان GRB 190114C
درخشان ترین نور جهان GRB 190114C

چندین رصدخانه زمینی و فضایی برای مطالعه GRB 190114C آماده شده اند. اخترشناسان اروپایی به مشاهده با تلسکوپ فضایی هابل ناسا / ESA روی آوردند  تا رونق اشعه گاما را مشاهده کنند ، محیط آن را بررسی کنند و بدانند که چگونه این انتشار شدید تولید می شود .

“مشاهدات هابل نشان می دهد که این انفجار خاص در یک محیط بسیار متراکم و درست در وسط یک کهکشان روشن که 5 میلیارد سال نوری دورتر از ما است اتفاق افتاده است.” گروه اخترفیزیک در دانشگاه رادبود در هلند عنوان کرده اند: “این واقعاً غیرمعمول است و بررسی ها خواهد نشان داد که چرا این نور فوق العاده قدرتمند را تولید کرده است.

ستاره شناسان از تلسکوپ فضایی هابل ناسا / ESA ، به همراه تلسکوپ بسیار بزرگ رصدخانه جنوبی اروپا و Array Milimeter / submilimeter Large Atacama برای مطالعه کهکشان میزبان GRB استفاده کردند. دوربین Wide Field 3 Hubble در بررسی اینکه آیا خصوصیات زیست محیطی سیستم میزبان  که از یک جفت کهکشان در تعامل تشکیل شده است  نقش موثری دارد  را بررسی میکنند و ممکن است در تولید این فوتونهای بسیار پرانرژی نقش داشته باشد.

“Antonio de Ugarte Postigo” نویسنده اصلی در اسپانیا توضیح داد: “دانشمندان سعی کرده اند میزان انتشار انرژی بسیار زیاد از انفجارهای پرتو های گاما را مشاهده کنند.” “این مشاهدات جدید یک قدم اساسی در درک ما از انفجارهای پرتوهای گاما ، محیط اطراف آن و همچنین نحوه رفتار هنگام حرکت با 99.999٪ از سرعت نور است.”

 

برای مشاهده اطلاعات بیشتر و ویدیو این مطلب به سایت فنی مراجعه کنید و به منبع خبر در لینک زیر مراجعه کنید :

منبع خبر : http://www.fanie.ir/grb-190114c/

  • ۹۸/۱۲/۲۶
  • فرشاد یعقوبی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی